Bangkok en Chiang Mai - Reisverslag uit Patong Beach, Thailand van Larissa Perik - WaarBenJij.nu Bangkok en Chiang Mai - Reisverslag uit Patong Beach, Thailand van Larissa Perik - WaarBenJij.nu

Bangkok en Chiang Mai

Door: Larissa perik

Blijf op de hoogte en volg Larissa

22 Februari 2016 | Thailand, Patong Beach

Zaterdag 13 feb. Zijn we van Phuket naar Bangkok gevlogen. Dim kon z'n tas nog niet dragen maar is gelukkig sterk genoeg om dat ding aan de hand mee te slepen. De vlucht verliep voorspoedig en de reis naar het hotel ook. Ik vind de autorit van het vliegveld naar het hotel altijd best spannend. We staan op het punt de stad voor een deel te zien en we komen erachter waar we de komende nachten slapen.

Bangkok is de grootste stad van Thailand. Wolkenkrabbers zo ver je kunt kijken, veel snelwegen, metro's, skytrain, meer dan 400 tempels en meer dan zes miljoen (geregistreerde) inwoners. De taxichauffeur vertelde dat er een schatting is gemaakt op 10 miljoen mensen.
Al deze mensen in 1 stad maakt het massaal en vervuild. Iedereen moet hier zorgen voor zijn eigen verdiensten en dit ging volgens ons niet altijd op een eerlijke manier.

We hadden niet veel tijd om Bangkok te bekijken en moesten daarom een keuze maken wat we wilden gaan doen. Mijn moeder wilde graag naar de bekende Amphawa floating markt.
Dit is een markt dat anderhalf uur rijden van Bangkok verwijderd volledig op en langs de rivier ligt. Al zittend in een bootje vaar je langs de kraampjes. Grappig om deze markt mee te maken. Het was erg goed verdienen voor de booteigenaren want ze vroegen bij aankomst veel meer dan we hadden gedacht. We hebben per persoon 2000 bt. moeten betalen voor 2 uur varen. Dit is omgerekend 51 euro p.p. De eigenaar die tevens de boot bestuurde woonde in het dorp waar we doorheen vaarden. Hij wilde helaas alleen maar langs kraampjes varen die van zijn eigen familie of vrienden waren. We waren van dit alles ontdaan gezien ik heb gelezen dat de mensen buiten de grote steden normaal 4 euro per dag verdienen.
We hadden anderhalf uur gereden om er te komen en zijn dus behoorlijk afgezet toen we daar kwamen. Ik had ook echt het gevoel geen kant op te kunnen want die eigenaar (die nauwelijks Engels sprak) bestuurde het bootje en het was maar afwachten waar we terecht kwamen.

Bangkok hebben we niet veel beter ervaren en hebben al snel besloten de trein te nemen naar Chiang Mai, Noord Thailand. Eenmaal in de trein zagen we de vriendelijke en gastvrije mensen weer terug. We hebben de dagtrein genomen en hebben hierdoor veel van het platte land kunnen zien. Ook hebben we ons erg vermaakt om dim die naast een monnik zat. De mensen in de trein hadden erg veel respect voor de monnik. Dit zag je aan de manier van benaderen. De monnik kreeg als eerste eten en drinken en iedereen maakte een diepe buiging voor hem. De monnik vindt het hierdoor heel normaal dat hij bediend wordt en aangezien dim naast hem zat, werd hem van alles toegeschoven hahaha.
In de trein hebben we meerdere backpackers ontmoet waar we een gezellige reis mee hebben gehad.

We hebben een goedkoop en goed hotel in de oude stad gevonden waar we een aantal nachten hebben geslapen. We zijn in deze dagen de hoogtepunten van de oude stad gaan bezichtigen. We hebben hier vooral veel oude tempels bekeken. Erg mooi!
We zijn ook een dag naar het tijgerrijk geweest en mochten bij deze tijgers in het reservaat om een leuke foto te maken met de tijgers. Dat kan gewoon hier.
Om de dag vol te maken zijn we naar een apenschool geweest die daar om de hoek zat.

Tijdens het rondslenteren in de stad zijn we veel folders tegen gekomen over rijden op olifanten. Dit leek ons wel leuk om te doen. We hebben hier wat informatie over opgezocht en kwamen erachter dat de dieren vaak mishandeld worden zodat de toeristen een leuk ritje hebben. We zijn verder gaan informeren en kwamen bij het olifanten opvang centrum uit.
Dit is een centrum waar mishandelde olifanten worden opgekocht voor een beter leven. Dit doen ze van het geld dat ze van sponsoren en toeristen krijgen. Toeristen worden uitgenodigd om daar voor een dag of twee dagen te helpen met de verzorging van de olifanten.
Wij hebben gekozen voor de twee dagen en hebben ook in het centrum de nacht doorgebracht.
Binnen het centrum hebben ze inmiddels 5 verschillende plaatsen waar ze olifanten opvangen. We zijn de eerste dag naar een hutje in de bergen gebracht waar we samen met een gezellige groep de olifanten hebben gevoerd, gewassen en samen een modderbad hebben genomen. Dit was leuk voor de olifanten en ook met de groep hebben we veel gelachen. Na deze dag zijn wij drieën naar 1 van de ander plaatsen in de jungle gebracht. Hier hebben we de rest van de groep ontmoet waarmee we de nacht en de volgende dag hebben doorgebracht. Deze groep backpackers bestond uit drie Amerikaanse meiden van mijn leeftijd en een stelletje uit Engeland.
We hebben in deze jungle twee dagen erg primitief geleefd. We sliepen op een grond van aan elkaar geknoopte stokken bamboe, een muur van hout en een dak van bamboebladeren. Het wc hokje was een halve minuut lopen en voor een heerlijke douche of een bad kon je terecht in de rivier met waterval. Er liepen veel honden rond van rond de 30 cm groot. Ik heb er wel minimaal acht geteld en vroeg de bevolking waarom ze deze honden hadden. Ze vertelden dat de honden getraind zijn om de slangen dood te bijten. De honden waren niet groter omdat ze prima hun werk doen en niet te duur zijn in onderhoud. Toen mijn moeder en ik s' nachts uit bed moesten om naar de wc te gaan telde ik wel 4 honden voor onze hut. Er liepen een aantal honden voorop naar de wc en bleven daar mooi wachten om ons terug naar de hut te begeleiden. Ik moet eerlijk toegeven dat dit ons een erg veilig gevoel gaf.

Na de nacht slecht te hebben geslapen met mijn beestjes fobie binnen de klamboe, hebben we met ons groepje een frisse duik genomen onder de waterval. Wat gaf dat een paradijselijk gevoel!
We hebben na de duik geholpen met het voeren van olifanten en zijn een wandeling gaan maken door de jungle. We hebben tijdens deze wandeling een dorpje in de buurt bezocht en hebben van de cultuur mogen proeven.

De Amerikanen hebben op de heenweg naar het centrum een zwerfpuppy gevonden. De hond was achter ze aan gelopen naar het centrum. We hebben hem fluffy genoemd en die avond en nacht geadopteerd. Het was een heel sociaal en speels knuffelhondje. Echt een schatje! Ze heeft de nacht doorgebracht bij ons achter op de deken in de hut en heeft de volgende ochtend na haar ontbijt de reis weer voortgezet naar haar volgende bestemming.

Fluffy is away on her next adventure and so will we...

We vertrekken vandaag naar Chiang Rai om daar een aantal dagen rond te trekken.

Foto's zijn onder het verslag toegevoegd.

Groetjes!

• 22 Februari 2016 - 11:39

Annita :

hoi dit is ook een manier om de schoonheids specilalist over te slaan een modder bad heb je al gehad en de porien zijn nu ook wel open . gaaf vermaak je

• 25 Februari 2016 - 16:45

Emma:

Dat was dus best een beetje teleurstellend die grote steden. Maar des te leuker wat jullie met de olifanten hebben gedaan en stoer die foto's met de tijgers. Nog heel veel plezier!!

• 02 Maart 2016 - 13:58

Laura:

Hoi Larissa!

Wat een gave foto's zeg!! Van beide verslagen! Ik heb je nu weer kunnen vinden dus ik ben weer op de hoogte van alles haahah ;P De cultuur is inderdaad erg anders dan hier in nederland, maar jullie zien echt enorm veel! Ook olifanten wassen en het verzorgen ervan en slapen op bamboestokken is iets wat je echt niet zou doen en daar kan het gewoon haha net zoals met een tijger op de foto gaan. Jammer dat die grote steden wat tegenvielen.. gelukkig hebben jullie nog tijd genoeg om nog meer te zien en te doen. Hoe is het eten daar dan? Veel rijst natuurlijk haha
    En hoe vinden je moeder en broer het daar? Kunnen zij ook een beetje wennen aan het land?
    Ik heb vandaag ook je kaartje gekregen! Echt superleuk met die olifanten! Dankjewel!
    En mis je nederland en thuis nog een beetje of heb je daar geen tijd voor door alles wat je meermaakt enzo haha je ziet natuurlijk zoveel dingen:P:P
    Heel erg veel plezier nog daar de komende tijd!!!

Liefs Laura